CHANOYU
Japońska ceremonia picia
Herbaty
Historia
Kilka słów o tym jak herbata pojawiła się w Japonii.
Herbata
przywędrowała do Japonii z Chin, wraz z Buddyzmem, około VI wieku. Jednak to
dopiero twórca sekty Rinzai (sekta buddyjskiego Zen w Japonii) - mnich Ei-Sai
około roku 1191 wprowadza sproszkowaną herbatę, oraz nasiona tej rośliny,
przywiezione z Chin. Za sprawą jego przyjaciela - mnicha Myoe, który jako
pierwszy zasadził w świątyni Kozanji, znajdującej się na północnym-zachodzie
od Kyoto, podarowane mu nasiona, herbata na stałe pojawiła się w Japonii.
Ważny wpływ na wizerunek herbaty w Japonii miał także największy w dziejach
mistrz herbaty Sen Rikyu, który propagował Wabicha, czyli filozofię
herbatyzmu, która kładzie największy nacisk na spokojny i delikatny styl. I
to właśnie ten styl jest dziś praktykowany i nauczany w Japonii i na całym
świecie.
Historia Chanoyu
Legenda głosi, że założyciel
Buddyzmu Zen - Bodhidharma opuścił Indie i rozpoczął wędrówkę do Chin. Po
9-cio letniej medytacji, mnich poczuł zmęczenie, a oczy powoli zaczęły mu się
zamykać. Zły, że okazał słabość, oderwał sobie powieki i rzucił je na
ziemię. W miejscach gdzie upadły wyrosły krzaki herbaty. Prostota i
ascetyzm całej ceremonii wywodzi się właśnie z filozofii Zen. Pomieszczenie,
w którym w przyszłości odbywać się będzie Chanoyu w czasach początków
klasztoru miało stanowić salę, w której mnisi będą dyskutować i czcić
posąg Bodhidhramy, znajdujący się w centralnej wnęce. W czasie medytacji
przed posągiem mnisi piją herbatę, aby oddalić od siebie zmęczenie. Chanoyu
wyraża filozofię Zen. Wyraża piękno i prostotę. Jest sztuką życia.
Przez wieki Chanoyu stało się ceremonią, którą praktykują wszyscy:
arystokracja, wojownicy, businessmani i zwykli ludzie.
Chanoyu ma miejsce w każdym
czasie, za dnia i nocy, oraz o każdej porze roku. Czasem również jako część
innych ceremonii. Goście pochodzą ze wszystkich grup społecznych i zawodów.
W dzisiejszych czasach kobiety bardziej zajmują się praktykowaniem Chanoyu.
Miejsce
Dla
wszystkich zachodnich architektów Japoński styl budowania, oparty na drewnie i
bambusie, może okazać się niegodnym miana architektury. A jednak to właśnie
w takim sposobie budowania ukryte są wyznaczniki sformowane przez Sen Rikyu.
Ogród
Zanim goście przejdą do
pawilony herbacianego (sukiya) czekają w ogrodzie lub w altanie (machiai). Po
zaproszeniu przez gospodarza przechodzą przez ogród po
ścieżce ogrodowej (roji), która łączy machiai z sukiya. Roji w Buddyzmie
oznacza pierwszy etap medytacji - przejście ku samooświeceniu. Ma ona za
zadanie odcięcie gościa od codzienności. Wyzwolenie go ze świata, w którym
żyje i wprowadzeniu do nowego, w którym dozna pełnej satysfakcji estetycznej
już w sukiya. Bardzo ważny Japoński erudyta i esteta Okakura Kakuzo napisał,
że "kto szedł po takiej ścieżce w cieniu wiecznie zielonych drzew,
po regularnych nieregularnościach kamieni, pod którymi leżą suche sosnowe igły,
mijając pokryte mchem granitowe latarnie nigdy nie zapomni uczucia, że duch
jego wzbił się ponad codzienne myśli. Choćbyśmy byli w samym centrum
miasta, czujemy się jak w lesie, z dala od kurzu i zgiełku cywilizacji. Wielka
była pomysłowość mistrzów ceremonii herbacianej, jeśli potrafili stworzyć
takie wrażenie spokoju i czystości.". Mistrz Rikyu chciał nawet, aby
będąc na ścieżce doznać uczucia całkowitej samotności (Prawdziwy ogród
Japoński można obejrzeć pod
adresem: http://www.inetours.com/Pages/SFLndmrkVws/GGPJpnTGrdn.html,
w pliku małej lub dużej objętości. Do oglądania potrzebny jest QuickTime
Player).
Pawilon herbaciany (chaschitsu)
Nie
jest niczym innym jak słomianą chatką. Pierwotne ideogramy jakimi opisywano tę
budowlę znaczą "siedziba wyobraźni". Później termin sukiya zaczął
oznaczać "siedziba wyobraźni" lub "siedziba niesymetryczności".
Pawilon jest w środku niemalże surowy. Pozbawione wszelkich ozdób ściany, z
niedokończonymi elementami wystroju po to, by mogła je dokończyć wyobraźnia
gościa. Pierwszy pawilon herbaciany zbudował właśnie Sen Rikyu. Pierwotnie
miejsce przeznaczone dla ceremonii było jedynie częścią pokoju, odgrodzoną
od reszty budynku parawanem. Nazywało się to kakoi ("miejsce
ogrodzone"). Nazwa ta zachowała się do dziś i opisuje pomieszczenia
herbaciane wbudowane w dom, nie będące oddzielnymi budynkami. Sukiya składa
się z właściwego pawilonu, w którym mieści się nie więcej niż pięć osób
na raz, oraz z pomieszczenia zwanego mizuya, w którym przygotowuje się
utensylia potrzebne do przeprowadzenia ceremonii.
Pomimo swojej prostoty, pawilon herbaciany jest droższy w wykonaniu niż przeciętna
rezydencja, bowiem wymaga niezwykłej troskliwości oraz najwyższej klasy
materiałów używanych do budowy. Puryzm i prostota w budowie sukiya
wywodzi się z filozofii Zen. Wspominany w "historii" ołtarz
Bodhidhramy znajdujący się we wnęce stał się prototypem tokonomy - najważniejszego
miejsca w sukiya, w którym umieszczane są kompozycje kwiatowe i malowidła ku
zbudowaniu gości.
Właściwe rozmiary pawilonu to 7,3 m2 (4,5 maty) zostały ustalone
przez Wikramaditji. Legenda o nim głosi, że w pomieszczeniu o takich właśnie
rozmiarach Wikramaditji podjął bodhisattwę
Manczuśriego oraz osiemdziesiąt cztery tysiące uczniów Buddy. Legenda ta ma
na celu uświadomienie, że dla prawdziwie oświeconego umysłu przestrzeń nie
istnieje.
Pawilon herbaciany jest domostwem zgody. Z tego faktu wywodzi się zwyczaj, że
samurajowie, nim wejdą do środka, pozostawiają swoją broń na zewnątrz, na
specjalnym stojaku (katanakake). Wejście ma wysokość nie większą niż 90
cm, co powoduje, że każdy gość, bez względu na pochodzenie, musi ukłonić
się pozostałym gościom. Ma to na celu zaszczepienie pokory.
Nawet w dzień światło w pawilonie zdaje się być przytłumione. Wszystkie
przedmioty, jak i stroje gości są w dyskretnych barwach, zaś nad wszystkim
unosi się patyna czasu. Nowe przedmioty są praktycznie zakazane, jedyny wyjątek
stanowi bambusowy czerpak i lniana serwetka. W najciemniejszym kącie nie
znajdziemy kawałeczka kurzu, bowiem gdyby tam był, gospodarz nie byłby już
mistrzem. Prawdziwy mistrz powinien umieć sprzątać, jednak i tu panuje pewna
zasada: wszystko musi być naturalne; jeśli na srebrnym naczyniu pojawia się
patyna, nie wolno jej zmywać. Jeśli z wazonu kapie woda nie ma potrzeby
wycierania jej - sugeruje rosę i chłód. Doskonałym odzwierciedleniem sztuki
sprzątania jest przypowieść o Sen Rikyu i jego synu Sho-anie, który zamiatał
i podlewał ogrodową ścieżkę. Wyczyściwszy ją do czysta poszedł do ojca
oznajmić iż skończył. Rikyu spojrzał i rzekł: "Nie dość czysta".
Wobec czego syn zaczął sprzątać ją raz jeszcze. Po godzinie syn ponownie
poszedł do ojca i powiedział: "Nie ma tu już nic więcej do
zrobienia. Kamienie wypucowane, igły zebrane, nic na ziemi nie leży...",
na co on odpowiedział: "Głuptasie, nie tak się sprząta ścieżkę.",
po czym poszedł do ogrodu i strącił z drzewa kilka jesiennych liści, które
upadły na ścieżkę. Rikyu bowiem nie żądał nie tylko czystości. Chciał
także naturalności i piękna.
Mistrzowie
Mistrzowie
Chanoyu utrzymywali, że sztukę mogą docenić tylko ci, którzy uczynili z
niej trwały składnik swego istnienia. Tak więc starali się dostosować swoje
codzienne życie do wyrafinowania, jakie panuje w pawilonie herbacianym. Starali
się uosabiać sztukę.
Mistrzowie ceremonii uczynili bardzo wiele dla architektury i dekoracji wnętrz.
Można wręcz śmiało sięgnąć po określenie - zrewolucjonizowali. Wszystkie
sławne ogrody japońskie projektowali właśnie mistrzowie Chanoyu. W każdej
niemal dziedzinie sztuki japońskiej można doszukać się wkładu mistrzów.
Historia Chanoyu zapisała na swoich kartach imiona wielu ważnych mistrzów
ceremonii, którzy mieli ogromny wpływ na rozwój rytuału. Pierwszy z nich,
mnich Ei-Sai (1141 - 1215) jako pierwszy wprowadził do ceremonii sproszkowaną
herbatę (matchę). Późniejsi mistrzowie to: Noami (1397 - 1421), Mokichi
Shoku (1423 - 1502), Murato Jaku, który stworzył "Drogę Herbaty" (chado),
Takeno Joo (1502 - 1555) i Sen Rikyu (1521 - 1591), który zapisał i
sformalizował zasady ceremonii w takim kształcie, w jakim są znane do dziś.
Na podstawie filozofii Zen Rikyu ustanowił cztery najważniejsze wyznaczniki
Chanoyu: wa (harmonia), kei (szacunek), sei (prostota), oraz jaku (spokój).
Ceremonia
Ceremonia
Chanoyu odbywa się w chaschitsu (pawilonie herbacianym). Kolejność wejścia
ustalana jest jednak już w machiai. Po opuszczeniu altany goście pojedynczo i
bezgłośnie wchodzą i zajmują swoje miejsca, po drodze zaś kłaniając się
malowidłu lub kompozycji kwiatowej umieszczonej w tokonomie. Gospodarz wchodzi
do pawilonu dopiero wtedy, gdy wszyscy zajmą już swoje miejsca zapanuje całkowita
cisza, której nie powinno mącić nic, prócz szumu wody w gotującym się
kociołku (kama). Jak to opisał ważny Japoński erudyta i esteta Okakura
Kakuzo: "kociołek śpiewa, ponieważ na jego dnie ułożono kawałki żelaza,
tak by wydawały szczególną melodię, w której usłyszeć można przytłumione
przez chmury echo wodospadu, dalekiego morza bijącego o skały, ulewy
przedzierającej się przez bambusowy las lub szum sosen na odległym wzgórzu."
Ceremonia
Gdy
goście zajmą miejsca gospodarz i mistrz w jednym rozpoczyna ceremonię.
Najpierw bierze jedwabną ściereczkę (fukusa), przyczepionej do pasa jego
kimona i wyciera nią miseczki do herbaty (chawan) i pozostałe utensylia. Następnie
bambusową łyżeczką (chashaku) z pudełka z laki (chaire) nabiera
sproszkowanej herbaty (matcha) i wsypuje ją do miseczki. Należy wsypać dwie
objętości chashaku. Z czajniczka postawionego na palenisku (w zimie palenisko
jest odsłonięte, by dawać ciepło, w lecie zaś zasłonięte), za pomocą
bambusowej chochelki (hishaku) nabiera wody i nalewa ją do miseczki z herbatą.
Gdy herbata jest już zalana, gospodarz bierze do ręki bambusowy pędzelek (chasen)
i zaczyna nim mieszać herbatę, dopóki nie pojawi się piana - "jaspisowy
mus". Następnie podaje naczynie pierwszemu gościowi, który winien mu
podziękować (skłonić głowę i powiedzieć "dziękuję za
herbatę" ("Otemae chodai itashimasu")). Następnie
gość dwukrotnie obraca czarkę w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara,
tak aby czarka nie była zwrócona przodem do niego. Później w małymi łyczkami
i w skupieniu rozpoczyna degustację napoju. Po wypiciu herbaty należy kciukiem
i palcem wskazującym prawej ręki wytrzeć miejsce na czarce, które dotykaliśmy
ustami. Palce wyciera się serwetką papierową (kaishi). Następnie gość z
powrotem obraca czarkę oglądając ją przy tym i podziwiając i ustawia
przodem do siebie. Pustą miseczkę oddaje mistrzowi, który ją myje zimną wodą
umieszczoną w naczyniu
mizuashi, po czym ceremonia zaczyna się od początku w intencji następnego
gościa. W czasie Chanoyu goście częstowani są tradycyjnymi słodyczami
wykonanymi np. z kolorowego cukru lub prasowanych glonów. Słodyczy nie bierze
się palcami tylko wykałaczką (kashiyoji). Jeśli gość nie zje wszystkiego
może resztę wziąć do domu. Ceremonia trwa dopóki goście nie podziękują
za herbatę.
Słowniczek
- Chanoyu
- Japońska ceremonia herbaty. Dokładnie zaś oznacza "gorąca woda na
herbatę".
- Kaiseki
- ceremonia Chanoyu, w czasie której serwowany jest obiad. Jest mniej
rozbudowana niż właściwe Chanoyu. Potrawy serwowane nie są drogie, składniki
zaś dobiera odpowiednio do pór roku, a porcje są małe. Zazwyczaj posiłek
składa się z trzech dań i misy zupy. Zupa to zazwyczaj przyprawiona woda
morska z brązowym, nie łuskanym ryżem. Reszta potraw składa się z ryb,
gotowanych potraw i ryżu. Sake serwowana jest po posiłku.
- Sake
- wódka ryżowa, powinna być serwowana w temperaturze pokojowej.
Ceremonia
-
chadogu - ogólna nazwa
wszystkich przyborów, niezbędnych do ceremonii herbaty.
-
chaire (natsume) - pojemniczki
na sproszkowaną zieloną herbatą, pokryte laką - barwnikiem
otrzymywanym z soku drzewa urushi.
-
chawan - czarka
zaprojektowana i wykonana tak, aby uczynić picie herbaty przyjemnością.
-
chashaku - rodzaj łyżeczki używanej
do nabierania sproszkowanej herbaty. Większość chashaku jest wykonana z
bambusa, ale bywają te zrobione z kości słoniowej, czy drewna. Dawniej
„ludzie herbaty” (chajin - określenie tych, którzy opanowali tajniki
ceremonii herbaty) sami wykonywali swoje chashaku.
-
chasen – pędzelki
wykonane z bambusa. W ceremonii herbaty jest element zwany chasen-toshi
(sprawdzanie chasen). Jest to czynność mająca na celu wewnętrzne
oczyszczenie i koncentrację umysłu, podczas gdy ogrzewamy chawan.
-
kaishi - papierowa serwetka,
na której kładzie się tradycyjne japońskie słodycze, podawane w
czasie ceremonii herbaty.
-
kashiyoji (wykałaczki do słodyczy)
- są wykonane z pachnącego drewna, nazywa się je także kuromoji.
-
fukusa - kawałek jedwabnej
tkaniny służący do wycierania i oczyszczania przyborów.
-
sensu - wachlarz używany
podczas ceremonii herbaty. Nie służy jednak do wachlowania, stanowi
znak wyróżniający gościa w pawilonie herbacianym. Służy do nakreślenia
symbolicznej linii granicznej miedzy nim a osobą, której winni jesteśmy
szacunek.
Pawilon herbaciany i ogród
-
chaschitsu - pawilon herbaciany
-
sukiya - miejsce w pawilonie
herbacianym, w którym odbywa się ceremonia.
-
machiai - altana ogrodowa, w której
goście czekaj na rozpoczęcie ceremonii.
-
roji - ścieżka ogordowa łącząca
machiai z sukiya.
-
kakoi ("miejsce
ogrodzone") - pomieszczenia herbaciane wbudowane w dom, nie będące
oddzielnymi budynkami.
-
mizuya - pomieszczenie, w którym
przygotowuje się utensylia potrzebne do przeprowadzenia ceremonii.
-
tokonoma - centralna wnęka w
sukiya, gdzie umieszczane są obrazy i kwiaty ku zbudowaniu gości..
-
katanakake - stojak na broń
umieszczony przed wejściem do sukiya.
Nauczyciele
^ do góry
|